Tajuk macam sedap kan, telur aku pulak tu. HAHAHA.. Baca tajuk mesti terbayang macam gambar kat bawah ni hasil dia kan? Tapi lain orang, lain hasilnya.. Kahkahh!
sumber dari google
Aku rasa aku ada bakat dalam bidang masakan ni dan sepatutnya dulu aku ambik kulinari bukan electrical. Hmm.. Tetiba pulak suka memasak lately ni, boleh dikatakan hari-hari aku masak air. huh!
Semenjak dok bujang kat rumah ni + aku cirit birit sebab makan maggi hari-hari + juga aku sebagai seorang abang yang hensem, bertanggungjawab, suci yakni berkaliber terhadap adik aku + lagi keadaan ekonomi yang sangat tidak memberangsangkan sekarang ni akhirnya aku mengambil 1 inisiatif yang aku rasakan sangat besar untuk mula rajinkan diri aku memasak. Actually aku rindu nasik sebenarnyaa ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ Last masak memasak yang tegar pun time poli dulu.. Adehh
Hmm.. Maka itu hari aku masak TELUR SAMBAL! Demi memenuhi keinginan perut aku yang laporr dan ketandusan ni.. haha.. Sebab apa telur sambal je? Bukan kerapu ke kerbau golek ke.. sebabnya aku bukak peti ada telur je, damnn! beras pulak tinggal sikit. So bak kata orang bersyukurlah kita dengan rezeki yang ada maka telur pun telurlahh..
Nak share sikit resipi aku, sedap tak sedap belakang kira janji kenyang.. And pasni aku plan nak mula memasak selalu dan bukak restoran. Tunggu next entry la untuk resipi lain ( kalau aku masak lagi laa ). So sekarang ni ambik yang untuk telur sambal je dulu ye.. Kau nak ikut kau ikut, kau tanak ikut ikut kau la..
Disebabkan dalam peti ais mak aku dah siap blend letak cili paste dia dalam tupperware maka selamatlah aku, takyah nak potong bawang ke cili ke blend apa jadah semua.. HAHA..
Cara Aku :
- Goreng telur mata ( aku buat 3 bijik, itu je yang ada HAHA ) pastu asingkan dalam pinggan lain
- Panaskan minyak dalam kuali, minyak sikit je takyah banyak
- Bila minyak dah panas masukkan pulak cili paste tu ( make sure api tak besar sangat, sedang-sedang saja )
- Kacau paste tadi tu sampai naik minyak dia.. jangan kau yang naik minyak pulak sudah..
- Pastu masukkan air asam jawa ( ambik asam jawa dalam secubit dua tiga isi dalam air ramas pastu buang bijik dia.. nak air dia je )
- Tunggu lama sikit, kau kacau-kacau dulu pastu masukkan garam & gula secukup rasa. Ikut naluri masing-masing.. HAHA
- Bila dah agak pekat masukan telur yang kau goreng tadi. Pastu rasa la manis masin dia ( adjust sendiri la masin manis dia ) Aku tak adjust pun sebab dah sedap. Hahahah..
- Kacau lebih kurang pastu boleh diangkat dan makan dengan jayanya..
** nak buat sambal bilis pun sama je, kau tukar telur tadi dengan bilis jadi la dia..
Ni sedikit gambar aku di dapur. Hahaha..
goreng telur dulu
tumis sampai naik minyak
gini rupa dia pas masukkan air asam jawa
tadaaa! siap dah HAHA
Rasa dia takyah tanya la, mestila sedap.. Petua kalau rasa dia kurang memberangsangkan kau makan time panas tu jugak dengan nasik panas gak, mesti rasa sedap, caya la.. hikhikk
No comments:
Post a Comment